404

In samenwerking met Ecsplore hebben wij ook dit jaar weer de Smart & Fit week kunnen organiseren!

Onze school heeft van maandag 30 oktober tot en met vrijdag 2 november 2023 volledig in het teken gestaan van bewegen en gezondheid.

Elke ochtend is de hele school actief gestart met een Bootcamp, aangeboden door Ecsplore, op het schoolplein. Hierna konden wij fris starten met ons reguliere lesprogramma in de klas. Wij hebben ook diverse workshops gehad over onder andere: De supermarkt, verschillende smaken, buitenspelen, bewegend leren en fijne motoriek.

Tijdens de pauzes stond de muziek box klaar zodat de leerlingen konden meedansen op de muziek. Ook was er een gigantische spelkist waar de leerlingen verschillende materialen uit konden halen om nieuwe pauzespellen te ontdekken. Zo waren er nog meer mogelijkheden om tot bewegen te komen.

Ook in de klas werden er tussen de lessen door beweegtussendoortjes aangeboden of werd er gekeken naar een andere manier van lesgeven. Zo werd er gedurende de week in diverse groepen een buitenles gegeven, waren er extra dansmomentjes in de klas, gaven we de goede antwoorden tijdens de rekenles met een ren-je-rot spel en leerden we topografie met behulp van een tennisballetje.

Het was weer een fitte week!

“Basisschool Sint Jozef is gezond”

We hebben opnieuw het vignet Gezonde School behaald. Met het vignet Gezonde School laten we
zien dat de school voldoet aan de kwaliteitscriteria die zijn opgesteld door deskundigen.
Wij zijn trots op dit behaalde resultaat!

Werken aan gezondheid op school loont. Het draagt bij aan betere schoolprestaties, minder
schooluitval en een gezondere leefstijl. Zo zorgen we voor actieve en gezonde leerlingen, een veilige
schoolomgeving, een fris klimaat én heeft de school aandacht voor de persoonlijke en sociale
ontwikkeling van haar leerlingen.

Bovendien heeft de school speciale aandacht voor het themacertificaat voeding en het
themacertificaat sport.

Gezonde School is een samenwerking tussen diverse landelijke organisaties. Wilt u meer weten over
(het vignet) Gezonde School? Kijk dan op www.gezondeschool.nl

Het tv-programma EenVandaag schonk onlangs aandacht aan (het behoud van) de Limburgse taal. In de reportage was aandacht voor het 3M-project, waar onder andere basisschool St. Jozef aan deelneemt. Tijdens dit project komen kinderen op een laagdrempelige manier in aanraking met de Limburgse en Duitse taal. Bekijk het nieuwsitem terug via onderstaande link.

EenVandaag – EenVandaag (avrotros.nl)

Vrijdag 4 november 2022 was er eindelijk na 2 jaar weer een Sint-Maarten viering in Merkelbeek.

Het was een leuke, gezellige en geslaagde avond.

Er waren heel erg veel kinderen met hun ouders en opa’s en oma’s gekomen.

Groep 4 heeft het toneelstuk van Sint-Maarten op het grote podium supergoed uitgevoerd.

Daarna hebben we met begeleiding van de brandweer en de drumband een lampionnenoptocht door het dorp gelopen.

Bij aankomst bij de Henkhof brandde het vuur en mochten de kinderen in de brandweerauto zitten en met de brandslang spuiten.

Onder het genot van een hapje en een drankje heeft iedereen een gezellige avond gehad.

Een groot compliment en bedankje aan de ouders van de oudervereniging voor de organisatie.

Peter Philips zorgde deze avond voor de foto’s en filmpjes en maakte hiervan een prachtige compilatie.

Blog Details

Maandag 6 september 2021 hebben wij op een feestelijke manier het nieuwe schooljaar geopend.

Alle kinderen en aanwezige ouders hadden zich rondom de school verzameld en samen hebben we de nieuwe banner onthuld. Het logo van Doenrade in het logo van Merkelbeek geschoven met mooie tekeningen van de kinderen eromheen. Alle leerlingen van Doenrade en Merkelbeek zijn nu samen op één locatie.

Het was een gezellige, leuke opening en wij zijn de eerste dag met z’n allen goed gestart. Daarna mochten alle kinderen op het nieuwe springkussen van de school springen. Dit hebben de kinderen van de ouderraad gekregen, dank jullie wel hiervoor.

De krant, De Limburger, was ook aanwezig tijdens de opening.
Er staat een mooi artikel op hun website: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210906_93558541

We gaan er samen een mooi jaar van maken.

Blog Details
Leerlingen van onze school hebben dinsdag 13 april 2021 op de speelplaats buiten rekenles gekregen.

In het kader van de landelijke Buitenlesdag deden in Limburg 85 basisscholen mee aan het evenement van Jantje Beton en IVN Natuureducatie. De Buitenlesdag wordt gehouden om  de aandacht te vestigen op het feit dat frisse buitenlucht, beweging en een natuurlijke omgeving  goed zijn voor fysieke en mentale gezondheid van kinderen.

Wij geven wel vaker buitenles door het jaar heen. Dinsdag waren onder andere groep 3 en combigroep 7/8 in de ietwat koele buitenlucht aan het werk.

Zie hier de reportage op Zo Nws:

Van maandag 14 september tot vrijdag 18 september 2020 heeft de Smart & Fit week plaatsgevonden op school.

Deze werd op een ludieke manier geopend, want wij hadden de sterkste man van Nederland (Alex Moonen) op bezoek! Hij heeft zijn spierballen laten zien toen hij een busje gevuld met kinderen optilde.
Vervolgens hebben we de daily mile gerend. Dit hebben we ook op dinsdag en donderdag nog eens gedaan.

In de groepen zijn we met verschillende gezonde thema’s aan de slag gegaan; voeding, suiker, slaap, water en beweging.

Op woensdagmiddag was er een sport- en spelinstuif. Ecsplore had diverse sport- en spelmaterialen op het schoolplein uitgestald en de kinderen konden zelf kiezen waar ze graag aan mee wilden doen.